רק הבוקר התלוננה הצעירה במשטרה

הידיעה ששמעתי ברדיו, היום בבוקר, בעת צחצוח שיניים התחילה בכך שגבר הסיע נערה לרחוב צדדי ושם אנס אותה והמשיכה במשפט:
"המקרה אירע לפני שלושה ימים, אבל רק הבוקר התלוננה הצעירה במשטרה".
אתם מבינים? רק הבוקר.
הידיעה הנורמלית, הסבירה, המכירה בעובדות ובמציאות הייתה צריכה להגמר במילים:
"המקרה אירע לפני שלושה ימים וכבר הבוקר התלוננה הצעירה במשטרה".
או לפחות:
"המקרה אירע לפני שלושה ימים והבוקר אזרה הצעירה אומץ והתלוננה במשטרה".

רוב הנשים הנאנסות, שלא לומר צעירות ונערות, לא מתלוננות במשטרה אחרי שלושה ימים, גם לא אחרי שלושים יום, שלוש שנים או שלושים שנה. לצעירה האמיצה הזו לקחו שלושה ימי התלבטות, חרדה, פחד וחשש ובסופו של דבר היא ניגשה והתלוננה. אז עכשיו ברדיו, כבר לקחו לה שלושה ימים שלמים להתלונן במשטרה והו-הא מי יודע מה זה אומר עליה ועל האונס הזה בכלל.
נכון, זו רק מילה קטנה, אבל בשביל מישהי שנאנסה לפני שלושה ימים, זו מילה אחת קטנה יותר מדיי, כנ"ל בשביל כל מי שאי פעם נאנסה בחייה וחשבה להתלונן במשטרה.

ולאנשי הרדיו – חשבו קצת המילים הקטנות בידיעות שאתם מפרסמים.

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רחלי  On יולי 20, 2004 at 9:24 am

    הגישה, שעומדת מאחורי הניסוח הרגיש, הייתה נחלת אנשי הרדיו בלבד, דיינו.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On יולי 20, 2004 at 9:27 am

    ברור, והרי זו הצרה האמיתית שהרדיו רק משקף.

  • אורית  On יולי 20, 2004 at 11:01 am

    במקרה שמעתי היום בבוקר את אותה ידיעה ועם כל הרצון לתמוך במאבק לשינוי היחס לקורבנות אונס, הפעם (רק הפעם?) את מוציאה דברים מהקשרם.

    הידיעה נפתחה בכך שכוחות המשטרה מחפשים אחר החשוד באונס, ה"רק" בהקשר של הידיעה המלאה (ולא המשפט המנותק שהבאת) התייחס לקושי לאתר את החשוד בגלל הזמן שחלף, לא הייתה בו משום ביקורת על קורבן האונס.

  • Rogatka  On יולי 20, 2004 at 7:00 pm

    עם כל הכבוד, ויש כבוד, בכל זאת – אם לא הייתה שלומית מוציאה דברים מהקשרם, על מה היה לה לכתוב היום?!
    תודה.
    חוצמזה, היא שמעה את הידיעה תוך כדי צחצוח שיניים. מי כמוך וכמוני יודעים, שמאוד קשה לשמוע דברים כמו שצריך כשהשיניים מצטחצחות.
    מוסר השכל: לשמוע ידיעות שיש בהן פוטנציאל בלוגרי כאשר לא מצחצחים שיניים.

  • שלומית  On יולי 20, 2004 at 7:29 pm

    רוגטקה היקר – פשוט לא הייתי כותבת.
    ואם אני לא הייתי כותבת, מה אתה היית עושה?!

  • Rogatka  On יולי 21, 2004 at 12:09 am

    אבל לTLV לא הייתי הולך, זה בטוח.

    הייתי מעריץ אותך בשקט.
    אני יודע?!
    אוף, את והשאלות שלך.
    עכשיו אשתגע בחשיבה על מה הייתי עושה.

  • ג'וני  On יולי 21, 2004 at 11:58 pm

    לו היה לי כסף, הייתי מוכן לשים אותו על כך שהניואנסים הקטנים, בין אם המשודרים, הנכתבים, והמודפסים בתחתיות קופסאות קורנפלקס, לא משנים כהוא זה — שימי לב לניסוח, משום שאני שם פה את כספי שאין — *כהוא זה* את התפיסה שלנו של נשים, נשיות, מעמד הנ"ל בחברה, אונס וקורבנותיו, גישתנו לקורבנות, ועוד דברים, חשובים כאלו וגם לא חשובים.

    לא רק משום שניואנסים הם מעצם טבעם אותם פרטים שרק מי שמחפש — שם לב אליהם. בעיקר משום שאנחנו איננו נשלטים על ידי תת מודע שדיו בכל, שאינו מותיר לנו עצמנו מילה בנושא התנהגותנו וגישותינו.
    רוצה אני להאמין כי מקומן של הנשים הוא בין המטבח לחדר השינה, וכי אונס זה לא כזה נורא ושיפסיקו לבכות — לא השימוש ב"אתן" במקום "אתם" ישנה את דעתי. שיכנעו אותי, דיברו על ליבי, הסבירו לי במונחים הגיוניים שיש בעיה בצורה שבה מתנהגים לנשים, שאין מספיק מודעות לקורבנות אלימות מגדרית, שנשים עושות פחות כסף מגברים, עובדות יותר ויש פחות מהן בכנסת — שום מילה קטנה, שום ניואנס ברדיו, וגם לא הצטברותם של הרבה פרטים בשפה שהיא שריד של תקופה שוביניסטית, ובצורת התנסחות שהיא אותו הדבר, לא תחזיר אותי בחזרה למערה.

    התפיסה הפוסט-אורווליאנית הזאת, ששינוי מהותי בשפה ישנה את התודעה של המדברים בה, וששפה ישנה לא יכולה להוות קרקע לתפיסה חדשה, היא — סלחי על צרפתיותי — טיפשית נורא. ההתעסקות במילה, בגוון, בצל-הצליל, ולא במעשה (עוד אונס! ולקורבן לקח יומיים שלמים כדי להתלונן! זה אומר שהיה סיכוי טוב מאוד שהיא לא הייתה מתלוננת בכלל!) היא קונטר-פרודוקטיבית וחבל.

    לסיכום, משל. לארוחת ערב כלשהי הכין אביו של ידידי א' אפונה בנענע, שידידי א' נשבע שזה טעים. אכלה אימו של א' מהנענע, צקצקה בשפתיה בהנאה ואמרה "האפונה טובה." נעלב אביו של א' ואמר "חשבתי ש*הכנתי* אותה טוב!"
    משל זה נכתב בלשון זכר ונקבה, אבל ניתן לקרואו בלשון נקבה וזכר.

    ג'

  • ס  On יולי 23, 2004 at 11:30 am

    אם בענייני אונס עסקינן,
    מה דעתכם על מקרי האונס האחרונים בשירותים של מועדונים?

    קראתי לאחרונה בעיתון את דבריה של אחת הבחורות שאמרה שהיא היתה כל כך שיכורה עד כדי כך שלא יכלה להגיד לבחור "לא" אלא כל מה שיכלה לעשות זה ליפול על הרצפה.

    האם כאשר הבחורה והבחור שיכורים עד כדי כך שהבחורה לא יכולה להגיד "לא" עדיין אפשר לקבוע את זה כאונס?
    או שאולי הבחור לא היה יכול לדעת שזה נעשה לא בהסכמתה?
    סה"כ היא הלכה איתו לשם…

  • מידידיך הפחות אמידים  On יולי 25, 2004 at 3:42 am

    אני יודע שזה לא במקום ולא מכבד את אופי הדיון וכל זה אבל לא הגיעה כבר השעה לממש את הבטחתך ולהזמין אותי לבירה? וכן, רדיו זה קקה, כן

  • מידידיך הפחות אמידים  On יולי 25, 2004 at 3:44 am

    אני יודע שזה לא במקום ולא מכבד את אופי הדיון וכל זה אבל לא הגיעה כבר השעה לממש את הבטחתך ולהזמין אותי לבירה? וכן, רדיו זה קקה, כן

כתיבת תגובה

