ל-web 2.0 יש זנב ארוך! או מה זה web 2.0 בשפה של אנשים רגילים…?

אחרי שלא הצלחתי להבין מה זה web 2.0 למרות שהסבירו לי שוב ושוב ושוב… ביקשתי מדורית רם מנהלת תוכן שעובדת איתי, שתכתוב על זה מאמר לאנשים כמוני, שמבינים לאט. אז אם אי שם ברשת יש עוד אנשים שמבינים לאט… אז זה בשבילכם.

 

* * *

כל מי שנוגע במקלדת בחודשים האחרונים נתקל במושג Web 2.0 עוד פעם ועוד פעם. יחד עם המושג הזה צצים ומופיעים עוד ועוד מושגים, מילים ושמות כגון: Ajax, בלוגים, Folksonomy, Wiki, תיוג (tagging), "הזנב הארוך" ושאר חיות. בין אם אתם יודעים מה זה Web 2.0 ובין אם לא, סביר להניח שגם אתם חלק מהמהפכה – עכשיו הגיע הזמן להבין במה מדובר, מה זה בעצם 0.Web 2? מהן המגמות הרווחות בתחום? ומה צופן העתיד?

 

Web 2.0 לידתו של מושג

את המושג Web 2.0 טבע בסוף שנת 2004 גורו הטכנולוגיה טים או'ריילי בעת סיעור מוחות עם נציגי חברת MediaLive International, חברה שעסקה בארגון כנסים ותערוכות. הכוונה הייתה לארגן כנס בנושא האינטרנט, והתחושה הייתה שתקופת הנפילה הגדולה ("התפוצצות הבועה") נגמרה, שיש המון אתרים ויישומים מעניינים חדשים, ושניתן להבחין במספר מאפיינים משותפים לחברות ששרדו את הנפילה. או'ריילי ואנשי חברת MediaLive הגיעו למסקנה שדווקא "הנפילה הגדולה" הייתה מעין נקודת מפנה בעולם האינטרנט, ושיש מקום לקרוא לכנס שעוסק באינטרנט בשם Web 2.0. ככל הנראה לא הייתה כוונה להכריז על גרסה חדשה של האינטרנט, אלא פשוט להכריז על "שובו של האינטרנט". ובכל זאת, מתוך ניסיון להסביר את כוונתם בבחירת השם הוחלט לתת לאותו הכנס כותרת משנה – האינטרנט כפלטפורמה – The Web as a Platform.

 

Web 2.0 – תסבירו לי מה זה?!

במאמר שפורסם בסוף ספטמבר 2005 בשם "מהו Web 2.0" מתקשה או'ריילי בעצמו לתת הגדרה ומסתפק באבחנה כי ל-Web 2.0 אין גבולות ברורים, וכי מדובר באוסף של תכונות או עקרונות המאפיינים יישומים שניתן לשייך אותם לתחום שנקרא Web 2.0. או'ריילי מגדיר המושג באמצעות בחינת יישומים ומערכות שונות וסיווגם כשייכים לווב הישן (Web 1.0) או לווב החדש (Web 2.0).

 

הגדרת המושג Web 2.0 קשה שכן לא מדובר בטכנולוגיה אלא בתפיסה. מה שהשתנה בעיקר זאת הראייה של מרחב האינטרנט, ויישום התפיסה החדשה עושה שימוש שונה בטכנולוגיות שכבר היו קיימות קודם. את מהות המושג Web 2.0 ואת ההבדל בינו לבין כל מה שהיה קודם סיכם במשפט אחד רוס מייפלד, מנכ"ל חברת SocialText בכנס Web 2.0 השני שנערך בסן פרנסיסקו בשנת 2005: "Web 1.0 היה מסחר. Web 2.0 הוא אנשים". אם בעבר ניתן דגש על יישומים מסחריים ורווח מהגולשים, כיום מדובר על תפיסה חברתית, שיתופית וקהילתית שהרווח בה מגיע ממקומות אחרים. במסגרת אחר הגדיר או'ריילי את ה-Web 2.0 כ"ארכיטקטורה של השתתפות", ארכיטקטורה זו מבוססת על תוכנה חברתית שבה המשתמשים מייצרים את התוכן במקום לצרוך אותו, ועל ממשקי תוכנה פתוחים המאפשרים למפתחים להוסיף משהו משלהם ליישום אינטרנטי קיים או להגיע למידע. בקיצור? ה-Web 2.0 = שיתוף מידע.

 

10 אתרי web 2.0 חדשנים ומיוחדים!

  1. TravBuddy: (http://www.travbuddy.com/) יוצר יומן מסע, משלב בתוכו את Google Maps, וטכנולוגיות Ajax.
  2. Rollyo: (http://www.rollyo.com/) יוצר מנוע חיפוש אישי, לפי כל קריטריון שנבחר.
  3. TagCloud: (http://www.tagcloud.com/) יישום המאפשר העברת הודעות RSS אליו לשם יצירת "ענני תיוג". דרך מעניינת לעקוב אחר בלוגים, חדשות ועוד.
  4. Digg: (http://www.digg.com/) סיפור ההצלחה של 2005! הגולשים מדרגים מאמרים שגולשים אחרים מוסיפים לאתר
  5. Yahoo Answers: (http://answers.yahoo.com/) יישום המאפשר לשאול שאלות ולקבל תשובות מקהילת הגולשים. הגולשים האחרים מדרגים את התשובות.
  6. NetWorthIQ: (http://www.networthiq.com/) הזן את חובותיך, נכסיך, המזומן ועקוב אחר השווי שלך. כולל השוואות לאנשים אחרים!
  7. SideJobTrack: (http://www.sidejobtrack.com/) יישום לניהול פרויקטים: יצירת פרויקט, שליחת הצעות מחיר, מעקב, חיובים וכו'.
  8. gChart: (http://www.gchart.com/) מבוסס על Google Maps, בוחרים מקום במפה ומקבלים את השעה, תמונות ובלוגים מהאזור.
  9. MooFlex: (http://www.mooflex.net/) פתרון לניהול תוכן המבוסס על יישומי Ajax.
  10. GiveMeaning: (http://www.givemeaning.com/) קהילה שבה אנשים עוזרים לאנשים. תרומות קטנות לארגונים קטנים.

 

מקור: Millerton, Mark, Top 10 Innovative Web 2.0 Applications of 2005, http://www.articledashboard.com/Article/Top-10-Innovative-Web-2-0-Applications-of-2005/10891

ל-Web 2.0 יש זנב ארוך!

אם ה-Web 2.0  מוגדר כאוסף של עקרונות ומאפיינים – כדי להכיר אותם אספנו יישומים מייצגים לעקרונות הללו:

 

1. ה-Web כפלטפורמה

כלומר…? או'ריילי משווה בין יישום Web 1.0 טיפוסי שהוא דפדפן Netscape לבין יישום Web 2.0 טיפוסי ואולטימטיבי – Google. לכאורה שני היישומים שייכים לתפיסת ה-Web כפלטפורמה, אבל Netscape נקטו בגישה מעולם התוכנה של פעם – מוצר הדגל שלהם הוא דפדפן, והאסטרטגיה שלהם: שליטה בעולם הדפדפנים ושליטה בסטנדרטים להצגת תוכן ויישומים. לעומתם Google הבינו כי הכסף הגדול מצוי בשירותים הניתנים לגולשים באמצעות פלטפורמת ה-Web.

Google החל את חייו כיישום אינטרנטי מובהק, הוא מעולם לא נמכר או נארז – אין לו גרסאות אינסופיות, רישיונות או מכירות – הוא פשוט שירות חיפוש שהלקוחות משלמים עליו באופן ישיר או עקיף – ועוד יותר מזה, Google אפילו לא מאחסן את התוכן שהוא מוצא ומציג, הוא "רוכב" על הרשת בלא לסחוב אפילו קילו – במילים פשוטות – Google הוא מתווך.

 

2. עקרון הזנב הארוך – The Long Tail

המושג "הזנב הארוך" הוגדר לראשונה על ידי Chris Anderson בשנת  2004, כתגובה לפרסום העובדה שיש ברשת קומץ קטן של בלוגים שאליהם יש המוני הפניות וקישורים ולעומתם יש ברשת מיליוני בלוגים שאליהם יש קישורים מעטים בלבד. מיליוני הבלוגים הללו הם "הזנב הארוך". אנדרסון תאר את השפעת "הזנב הארוך" על מודלים עסקיים. לטענתו – כדאי לנו המוכרים ובעלי העסקים לפרסם את המוצר שלנו בכמות גדולה של בלוגים ואתרים השייכים למשפחת הזנב הארוך בעלות נמוכה בהרבה מאשר פרסום אחד באתר מוביל, כיון שבסופו של דבר, כמות הגולשים שנכנסת לאתרי הזנב עולה על כמות הגולשים הנכנסת לאתר מרכזי גדול אחד. ב- Web 2.0 כל אחד הוא אור קטן וכולנו…

 

3. ה-Web הדמוקרטי

עקרון ה-Web הדמוקרטי מדבר על מעורבות הגולשים ביצירת התוכן באינטרנט ועל השפעה על המרחב הקיברנטי. החברות המסחריות מספקות בעיקר את הפלטפורמה והכלים, והגולשים – את, אתה ואני ממלאים את האתר בתוכן ובכך יוצרים את ערכו האמיתי. הגולשים הופכים להיות מצרכני תוכן, ליצרני תוכן.
איך זה קורה בדיוק?

 

העם מקשר: הקשר לתכנים ואתרים חדשים נוצר באמצעות גילויים על ידי הגולשים וקישורים שהם עושים אליהם. רשת הקשרים הולכת וגדלה באופן אורגני כתוצר הפעילות הקולקטיבית של כל משתמשיה.

העם כותב ב-Wikipedia (http://he.wikipedia.org/wiki/) אנציקלופדיה שנכתבת "על-ידי העם, למען העם", עפ"י הצהרתו של דוד שי, המכנה עצמו "ביורוקרט" ב- Wikipedia העברית.  ב- Wikipediaכולם יכולים לכתוב ערכים, כל קורא הוא גם מבקר וכל הפעילות גלויה. קהילת Wikipedia העברית מונה למעלה ממאה כותבים קבועים ומאות כותבים מזדמנים. ב- Wikipediaהאנגלית למעלה מ-900,000 ערכים, ובעברית יותר מ-30,000 ערכים. תוצאות מחקר הראו כי רמת הדיוק של הערכים בתחומי המדע זהה לרמת הדיוק של הערכים באנציקלופדיה בריטניקה.


 

: Folksonomy העם מתייג  מושג נוסף שצמח בעולם הדמוקרטי המאפיין את ה-Web 2.0 המתייחס לארגון קולקטיבי של אתרים באמצעות מילות מפתח הנבחרות על ידי הגולשים באופן חופשי. מילות מפתח אלה מכונות תגים, והתהליך נקרא תיוג (tagging), או תיוג משותף (collaborative tagging). המושג Folksonomy מבוסס על המושג המוכר מעולם המידענות וארגון המידע – טקסונומיה (taxonomy) – שפירושו אוסף מבוקר של מושגים, המסודרים בדרך כלל בצורה היררכית, המשמשים לניווט ולמערכות חיפוש. המילה folk, פירושה "עם" והכוונה אם כך לתיוג על ידי העם, בצורה שלגמרי איננה מבוקרת. הדוגמאות המוכרות הממחישות עקרון זה הם אתר Flickr (http://www.flickr.com) לאחסון וקטלוג של תמונות באמצעות תיוג, ואתר  del.icio.us (http://del.icio.us/) המשמש לאחסון וקטלוג האתרים המועדפים, בדרך דומה.

 

העם מנקה את הספאם: ישנם כיום יישומים רבים לניפוי ספאם, אותו דואר זבל שכולנו שונאים, המבוססים על מה שהגולשים מגדירים כספאם.

העם מפיץ: שיווק ויראלי מתבסס על העברת המסר ממחשב למחשב באמצעות הגולשים ולא באמצעות המפיץ. כך יכולה פרסומת מצחיקה למצוא את עצמה מופצת מחבר לחברה לחבר ומגיעה למיליוני תיבות דואר. דוגמה קלאסית לתחום זה נעשתה על ידי hotmail.com. האסטרטגיה מדברת על מסירת כתובות דואר אלקטרוני ושירותים בחינם, המושכים גולשים להשתמש בשירות, וכך נפוץ השירות באופן "ויראלי".  

אשתו של העם כותבת: בלוגים מה זה בלוג? בלוג הוא אתר אישי שגם את ואתה יכולים לפתוח תחת כל מני אתרים מאחסנים כגון: הבלוגיה (http://www.tapuz.co.il/blog/), ישראבלוג (http://israblog.nana.co.il/) ואתרים מאחסנים רבים נוספים בארץ ובעולם (מישהו אמר רשימות?). באתרים הללו כותבים אנשים על כל נושא, תחום ועניין – מחייהם האישיים והפרטיים, דרך תחביביהם ועד לעבודתם ובחזרה. תופעה זו של כתיבת בלוגים ברשת הולכת ומתפשטת וכיום מיליוני אנשים כותבים בלוגים. הבלוגים מחלישים את כוחה של המדיה המסורתית – העם (כלומר כותבי הבלוגים) הוא שמחליט, לא מספר קטן של פרסומאים, עיתונאים ומעצבי דעה.

4. בלי גרסאות, עם קוד פתוח

חברות התוכנה משנות את התפיסה וכיום המוצר שהן משווקות הוא בעיקרו שירות. לא מדובר על עוד ועוד גרסאות של תוכנה היוצאות מדי תקופה, אלא על שיפור מתמיד של המוצר, "תוך כדי תנועה". המוצרים נמצאים בגרסת בטא מתמדת. מומחים קוראים לתופעה הזו בשם “rapid development" – פיתוח מהיר. וככה זה קורה:

תפעול שוטף הופך להיות מיומנות ליבה השווה בערכה לזו של הפיתוח, וזאת בשל הדגש על טיפול יומיומי ביישום.

המשתמשים שותפים בפיתוח, מפתחי יישומים רבים נוהגים לנטר באופן שוטף את התנהגות המשתמשים ולפי זה להוריד או להוסיף יישומים או פיתוחים נוספים.

מפתחים אחרים גם הם שותפים בפיתוח וה-Web 2.0  מסמל יותר מכל את עידן הקוד הפתוח. באמצעות API (Application Protocol Interface) שהיא הדרך שבה מפתח, שלא פיתח את המערכת, יכול לעבוד ולפתח ישירות מול המערכת, יכולים המפתחים לשפר ולהוסיף ליישומים קיימים. אתר flickr מהווה מקור למאות יישומים שפותחו על בסיסו, באמצעות ה-API.

הנה דוגמה:

 5. חווית משתמש עשירה

בעידן Web 1.0 חוויית הגלישה והשימוש באתרים הוכתבה על ידי יצרנים ומפתחים. בעידן ה-Web 2.0 המשתמשים הם המכתיבים והקובעים את חוויית המשתמש. האפשרות לשלב בין תוכן ליישומים, ביחד עם קצב הפיתוח המהיר יוצרים את הבסיס לארכיטקטורה של שיתוף פעולה שהתוצאה שלה היא חווית משתמש עשירה יותר. וזה מה שמאפשר את חווית המשתמש העשירה:

 

Webtop: יישומי Web הופכים להיות דמויי יישומי  desktop– חידוש שהתחיל עם gmail ו-Google Maps (http://maps.google.com/) – יישום של Google המציג מפות וצילומי לווין מכל מקום בעולם, מאפשר איתור של עסקים באזור מסוים וקבלת הוראות נסיעה לכתובת מסוימת.

 

Ajax: and XML JavaScript Asynchronous  – שילוב של טכנולוגיות המאפשרות להפוך יישומי Web לקלים ונוחים כמו יישומי desktop, על ידי ביצוע פעולות על השרת מבלי לרענן את הדף שבו אנו נמצאים. זוהי שפה המשלבת בין שפת JAVA לשפת XML.

 

:Rich Client מושג קרוב לטכנולוגיות ה-Ajax, מדבר על כך שפעולות רבות שבעבר בוצעו בשרת מרוחק, מתבצעות כיום בצד של המשתמש, באופן מקומי ועל ידי כך מתקבל חסכון בזמן, ובפעולות הנדרשות מהמשתמש, מה שיוצר חוויות משתמש עשירה יותר.

בין החברות המפתחות  ב- Web 2.0 ניתן למצוא את חברת Netwise (שנוצרה לאחרונה ממיזוג של חברת Nia  עם חברת addwise). לדוגמה, מבצעת Netwise את האפיון הפונקציונלי של אתר חדש לקהילת האנימטורים בעולם שאותו מקימה חברת aniboom. האתר, שיהיה מאגר של לאנימציות יהיה בעל המאפיינים הבאים שהם מאפייני ה-Web 2.0: האתר יאפשר דירוג של היצירות על ידי הגולשים, פרסונליזציה, יעמוד בפיתוח ושיפור מתמידים, התוכן באתר יהיה של המשתמשים, רוב הפעולות יבוצעו בצד של הלקוח, וייעשה שימוש בטכנולוגיות Ajax.

 

אתרי המיטב של web 2

  1. Flickr (www.flickr.com): אתר שיתוף צילומים
  2. Vimeo (www.vimeo.com) – פליקר לקטעי וידאו
  3. Del.icio.us (del.icio.us(: תיוג חברתי – אחסנת כל האתרים המועדפים במקום אחד, באינטרנט
  4. Bloglines (www.bloglines.com), כלי למעקב על בלוגים, ולמעשה כל RSS
  5. Netvibes (www.netvibes.com), דף כניסה המנצל את יכולות ה-Ajax בצורה מקסימלית. ניתן לגרור חלונות גישה ליישומי ווב שונים לכל מקום
  6. Writeboard (www.writeboard.com) – מעבד תמלילים מבוסס אינטרנט שבו אנשים משתפים פעולה וחולקים רעיונות.
  7. Google Local (www.google.com/local) – הקלידו כתובת ומילת מפתח וקבלו את המידע המקומי המבוקש, לדוגמה, מסעדה סינית באזור המגורים.
  8. Meebo (www.meebo.com), לקוח מבוסס Ajax המרכז שימוש בכל יישומי IM כגון MSN Messenger ודומיו. מאפשר גם צ'אט.

 

 מקור: Veneziani, Vince (February 23, 2006),  The Best of Web 2.0, http://reviews.digitaltrends.com/guide46_page1.html

 

Web 2.0 מה יקרה מחר?

נדמה שכדי לדעת מה צופן העתיד צריך פשוט לבדוק איזה יישומים חדשים מתכננים מפתחי Google לפתח – שכן יש קונצנזוס ש-Google הוא זה שמוביל את המהפכה. יחד עם זאת, התחזיות לגבי העתיד נעות על הטווח המלא בין Google is God ל- Google is Gone. Web 2.0 על פי טבעו מנוהל ומושפע על ידי הגולשים ואין לדעת לאיזה כיוון הגולשים ינועו. אחרים חשים בוודאות כי Web 2.0 הוא בעצם Bubble 2.0 – עוד "בועה" שתתפוצץ.

 

יחד עם זאת, ישנן מספר מגמות שרואים כבר עכשיו, ונראה שיובילו אותנו בעתיד הקרוב:

 

השקעה נמוכה יותר בפיתוח: בעידן ה-Web 2.0 ההשקעות בפיתוח הולכות ויורדות, משום שהקוד כבר לא נכתב כל פעם מחדש במלואו על ידי המפתחים. באמצעות API המפתחים ניגשים ישירות למערכת ההפעלה ומפתחים ישירות מולה, ואף ניגשים בחופשיות למאגרי מידע משום שבמקרים רבים התוכן מגיע מהגולשים, והוא אינו כרוך בעלויות ומשום שהמתודולוגיה כבר איננה ארוכה ומסורבלת, כיום מדובר על תיקון הקוד "תוך כדי".

 

שינויים במודלים העסקיים: נגזרת עסקית של ההשקעות הנמוכות בפיתוח, היא המודל העסקי הקרוי “Buy Me”. המודל הזה מתבסס על כך שחברה תפתח יישום, שבסופו של דבר ייקנה על ידי Google או דומיו. הרווח הגדול יגיע מהמכירה. כך למשל, נקנה Flickr על ידי Yahoo והוטמע לתוך האתר.

 

ה-desktop וה-Web הולכים ומתקרבים, הן מבחינת המראה והן מבחינת היישום: בעידן ה-Web 2.0 אנו עדים לקירוב וכבר קשה להבדיל בין מה ששייך ל-desktop לבין מה שנמצא באינטרנט. דוגמה לכך ניתן למצוא באתר www.bindows.com – פלטפורמה לפיתוח מערכות, וובית לחלוטין, שהיא בעלת מראה חלונאי מובהק.

 

הנבואה ניתנה רק לשוטים, במיוחד בכל מה שקשור לתחום מהיר כמו הרשת, בלי להתנבא נוכל רק להבטיח שבכל מה שקשור ל- Web 2.0 יהיה מעניין.

 

המאמר פורסום לראשונה בניוזלטר של Netwise.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלומית הברון  On דצמבר 6, 2006 at 3:35 pm

    לכל הקוראים, סליחה על בעיות ההזנה בצבעים. לא הצלחתי לגרום לטקסט להיות גם בגודל נורמלי (10.5 pt או 14 pix) וגם בצבע נורמלי… אז ויתרתי על הצבע סביר ועמכם הסליחה.

    אנימבטיחה לנסות לתקן בהמשך השבוע.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On דצמבר 6, 2006 at 6:50 pm

    אחלה של מאמר

  • עומרון  On דצמבר 6, 2006 at 8:15 pm

    רק תיקון קטן, javascript ו-java זה לא אותו דבר. דומה בשם, אך מאוד שונה.

Trackbacks

  • By site on נובמבר 11, 2007 at 4:57 pm

    wonderful post

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: