איך כותבים לילדים ברשת?

איך כותבים לילדים ברשת? – שימושיות באתרי ילדים

המאמר המקורי מאת מומחה השימושיות ג'יקוב נילסן, תורגם ועובד על ידי מיכל שגיא-סער, עורכת תוכן ב- Netwise,  והוא מבוסס בחלקו גם על הידע שנצבר בצוות התוכן של החברה. עוד מאמרים מבית Netwise.

 

תקציר המאמר
כמעט כמו בכל דבר אחר בחיים, גם בתחום השימושיות ברשת,  ילדים דורשים התנהלות מיוחדת ושונה במקצת: כתב מעט יותר גדול,  הימנעות מגלילה,  כמה שיותר גימיקים ויזואליים וטקסטים ברורים שלא משאירים מקום לשאלות. המאמר שלפניכם מביא את תוצאותיו של מחקר שנעשה בין 55 ילדים,  ביניהם גם ישראליים – חלק מהתוצאות מפתיעות וחלקן ממש לא.

 

רקע – מה ידוע עד היום על העדפות ילדים ברשת

מיליוני ילדים גולשים באינטרנט והשימוש של ילדים ברשת רק הולך וגדל עם הזמן. אתרים רבים קמים ונכתבים במיוחד עבור ילדים,  ואתרי מבוגרים רבים מייחדים פינות לילדים. למרות שהתחום של אתרי ילדים מפותח מאוד, יש ידע דל ביותר לגבי האופן בו ילדים קוראים ברשת וההעדפות שלהם,  הן מבחינת העיצוב והן מבחינת התכנים. רוב האתרים הקיימים כיום עבור ילדים נסמכים על ניחושים לגבי אלמנטים שהגיוני שילדים יעדיפו,  היכרות בסיסית עם עולם הילדים,  או במקרה הטוב ביותרתובנות של מעצבים ואנשי תוכן שהם הורים לילדים.

 

המחקר – מה ילדים רוצים?

על מנת ללמוד מה באמת ילדים רוצים מאתר אינטרנט המיועד להם, נערך מחקר שימושיות על 55 ילדים בגילאי 6-12, מתוכם 39 מארה"ב ו- 16 מישראל. הילדים נצפו במעבדת שימושיות כשהם גולשים ומבצעים משימות ב-24 אתרים המיועדים לילדים ובשלושה אתרי מיין-סטרים המיועדים למבוגרים.

 

המסקנה הכללית

למרות שהנבדקים הם ילדים, יכולת ההתמצאות הטובה ביותר שלהם הייתה דווקא באתרים המיועדים למבוגרים, בהם רמת השימושיות הייתה גבוהה במיוחד, התוכן ברור וקל והעיצוב פשוט. לעומת זאת, באתרי ילדים רבים התקשרו הנבדקים הצעירים להתמצא, בעיקר בגלל פעולות מסובכות ותכנים מעיקים. אחד הילדים אף אמר: "האינטרנט לעיתים משעמם מאוד, כי אי אפשר למצוא את מה שחיפשת".

 

בעיות שימושיות פוגעות גם בילדים

הדעה הרווחת לפיה ילדים הם מאסטרים במחשבים ויכולים להתמודד בקלות עם כל דבר, היא מיתוס. המחקר הראה בבירור כי ילדים מתבלבלים ומתקשים להתגבר על בעיות שימושיות בדיוק כמו המבוגרים. צרפו את העובדה הזו לבעיית חוסר הסבלנות הידועה אצל ילדים, והרי לכם נטישה המונית של אתרים רבים שאינם עונים על כללי השימושיות והתוכן השימושי. או כפי שאמר אחד הילדים שהשתתף במחקר: "כשאני מגיע לדף שאיני מבין מה עלי לעשות בו, אני פשוט עובר לדף אחר." 

 

בעיות שימושיות נפוצות בתחום התוכן

בעיות שימושיות בתכנים של אתרי ילדים הן אחת הסיבות העיקריות הגורמות לילדים לנטוש אתרים, הגם אם מדובר באתר המיועד בדיוק לגילם ומעוצב באלמנטים צבעוניים ואטרקטיביים. להלן בעיות השימושיות הנפוצות ביותר בתחום התוכן, כפי שמצא המחקר וכפי שחקרנו וגילינו בעצמנו.

 

  • שימוש במילים גבוהות מידי אינו מאפשר לילדים להבין מה רוצים מהם והם ממהרים לנטוש את האתר.
  • שורות ארוכות מידי, המשאירות רק שוליים צרים בצדדים, ויוצרות טקסט הנראה כגוש גדול ומאיים, מקשות מאוד על הקריאה, בעיקר עבור ילדים הנמצאים בשנות הקריאה הראשונות שלהם.
  • סרגל ניווט שאינו מראה בצורה ברורה איפה אתה נמצא, מבלבל את הילדים גם לגבי המיקום שלהם וגם לגבי האופן בו הם יכולים לעזוב את הדף.
  • תיוגים לא ברורים לכפתורים לא מאפשרים לילדים להבין לאן תיקח אותם לחיצה על הכפתור. תיוגים שונים לכפתורים דומים לוקחים את הילדים לאותו המקום וגורמים לתסכול ובלבול.
  • לינקים שלא ברור היה כי הם לינקים גרמו לילדים לפספס אזורים שניתן היה להיכנס אליהם.
  • ילדים קנאים מאוד לגיל שלהם והם מבחינים מיד בתוכן שלא מתאים לשכבת הגיל שלהם, בין אם מדובר בתוכן תינוקי מידי או בתוכן לילדים גדולים מידי. בזמן המחקר אמרה ילדה בת שש על אחד האתרים: "האתר הזה הוא לתינוקות בני ארבע, חמש…"

 

הבדלים מהותיים בין קריאת ילדים ברשת לקריאת מבוגרים ברשת

  • ילדים לא גוללים! בשונה ממבוגרים, ילדים נוהגים להסתכל רק על המידע שנכנס בגודל המסך המקורי, לפני הגלילה.בשונה ממבוגרים שברוב המקרים נכנסים לרשת לצורך עניינים עסקיים או לשם מציאת מידע ספציפי, ילדים נכנסים לרשת לשם ההנאה, הכיף וכחלק מתרבות הפנאי. לכן, ילדים אוהבים עיצוב צבעוני, אנימציות ואפקטים של סאונד. כל אלה עושים על ילדים רושם ראשוני טוב וחזק, המעודד אותם להישאר באתר.
  • ילדים לא מפסיקים לרגע לשוטט עם העכבר על גבי המסך במטרה למצוא אפקטים מיוחדים, לינקים מעניינים או אזורים שעוד לא היו בהם.
  • ילדים כלל אינם סבלניים כלפי הורדות שלוקחות זמן. או כמו שאמר ילד בכתה א' בזמן המחקר: "נו כבר, שיהיה מהיר יותר. אולי אם אלחץ על זה הרבה זה יהיה מהיר יותר…"
  • באופן מפתיע, מחצית מהילדים שנבדקו היו סבלניים מאוד כלפי הוראות, הסברים והקדמות. יותר מכךהם העדיפו לקרוא לפחות חלק או שניים מתוך ההסבר לפני שהתחילו משחק חדש. מבוגרים, לעומתם, ברובם שונאים הסברים ומעדיפים לנסות להשתמש מבלי לקרוא לפני כן מה הם אמורים לעשות.
  • ילדים מרבים להיכנס למודעות פרסום ברשת, בין אם בטעות ובין אם כי המודעה נראית להם כאזור גלישה מעניין. אם באנר פרסומי נראה מגניב או מכיל דמות שהילדים מכירים ואוהבים, הם בהחלט יקליקו עליו.

 

הבדלי מגדר אצל ילדים ברשת

אצל ילדים נמצאו הבדלי מגדר גדולים בהרבה מאשר אצל המבוגרים:

בנים בגילאים הנבדקים (6-12) היו חסרי סבלנות בעליל כלפי אתרים שהיו מרובים בטקסט (40% תלונות של בנים בנושא לעומת 8% תלונות של בנות בנושא).
הבנות, לעומת זאת היו כעוסות יותר כלפי אתרים שהניווט וההדרכה בהם
הייתה לוקה בחסר (76% בנות כעוסות לעומת 33% בנים).

מסתבר כי בנים מבלים זמן רב מול המחשב לבד, בעוד שבנות מבלות זמן רב מול המחשב עם אחד ההורים או עם חברות. למרות ההבדלים, המסקנות לגבי אתרים המעוצבים באופן אסתטי ושימושי התאימו גם לבנות וגם לבנים. היות וקיימים הבדלי מגדר משמעותיים אצל ילדים, מומלץ בחום למי שעומד לערוך ניסוי בנושא אתרי אינטרנט, לשמור על איזון בין מספר הבנים הנבדקים למספר הבנות הנבדקות.

 

לסיכום: ילדים דורשים תוכן מגניב והפעלות פשוטות

בשורה התחתונה, עולה מן המחקר כי אלה הדברים שילדים מחפשים באתרי אינטרנט המיועדים להם:

תוכן ברור, פשוט, המדבר אליהם בגובה העיניים, לא מתיימר להיות גבוה מידי או מחנך, ואם אפשר שיהיה מגניב, מבדר, מהנה ומצחיק.

עיצוב צבעוני, המכיל אנימציות, מולטימדיה, אפקטים של סאונד ועוד אלמנטים מפתיעים ואינטראקטיביים, בתנאי שאינם פוגעים בשימושיות.

דף בית וסרגלי ניווט פשוטים, המאפשרים לילדים להגיע לכל מקום באתר בקלות.

 

כדאי לזכור

ילדים אמנם נהנים לחקור ולשחק, אך ממש לא כדאי לאתגר אותם בהפעלת האתר עצמו ובבעיות שימושיות.

ילדים בדרך-כלל משתמשים ב"מחשב יד שנייה", בין אם זה בבית כשהם מקבלים את המחשב כירושה מההורים או מאח גדול, ובין אם זה בבית-הספר כשהתקציב הזעום גורם לשימוש באותם המחשבים למשך שנים רבות. בעקבות כך, רוב הילדים מתמודדים עם מחשבים בעלי תקשורת איטית ותוכנות לא מעודכנות. בהתחשב במגבלות האלו, אתר חייב להימנע מתקלות טכניות או נפילות הקשורות לציוד מחשב שאינו חדש או עדכני. ילדים אינם סבלניים לתקלות מסוג זה והם פשוט עוזבים את האתר.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ירדן  On פברואר 7, 2007 at 7:32 pm

    שוב הצלחת לסקרן ולחדש! (תכתבי עוד על שימושיות!)

  • שלומית הברון  On פברואר 7, 2007 at 11:39 pm

    אני רק ציטטתי ואני מבטיחה להביא עוד!🙂

  • אנה  On פברואר 10, 2007 at 7:57 am

    מתצפית בלתי אמצעית בילדי (בן ובת בני 8 שגולשים די הרבה באתרים שונים) אני שמחה לציין שהמסקנות תקפות גם לגביהם ורוצה להוסיף כי הם (במיוחד הילד) אוהבים מאד סרטוני וידאו.
    הוא תמיד יעדיף לצרוך תוכן בצורת סרטון וידאו ובמיוחד בהשוואה לטקסט כתוב.

  • דנה  On פברואר 13, 2007 at 5:16 am

    האם המחקר שאת מתארת הוא זה שנערך באוני' מרילנד? אם כן – התוצאות שלו מעט שונות (ומשתנות עם הזמן, המחקר טרם הסתיים)

  • nna tvc,h  On יולי 9, 2009 at 12:33 am

    חלקו נכון חלקו ממשלא.. אבל לרוב הם צודקים

  • דורה  On אוגוסט 10, 2009 at 1:38 pm

    החכמתי. תודה.

  • ניקול  On אפריל 23, 2010 at 7:58 pm

    תודה. כתבה מאד מעניינת ושימושית לבעלי אתרים עם תכנים לילדים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: